Aktualności
Od wielu lat 2 kwietnia jest Światowym Dniem Wiedzy na Temat Autyzmu. W tym dniu każdy może dowiedzieć się więcej o autyzmie i wyrazić swoją solidarność z osobami z autyzmem: oświetlić budynek na niebiesko, dodać coś niebieskiego do ubrania, propagować logo akcji w Internecie (np. na Facebooku).
POZNAĆ AUTYZM...
Autyzm to zaburzenie rozwojowe, w którym ważną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu. Choroba polega na odcięciu się człowieka od zewnętrznego świata, ograniczeniu wymiany informacji ze środowiskiem, subiektywnym poczuciu odizolowania. Prowadzone badania wskazują, że autyzm może oznaczać wewnętrzną pustkę lub olbrzymie bogactwo przeżyć wewnętrznych. Tak naprawdę słowo „autyzm” jest pojęciem zbiorczym obejmującym szerokie spektrum autystyczne – autyzm wczesnodziecięcy, autyzm atypowy, zespół Aspergera itp.
Autyzm należy do grupy tzw. globalnych (rozległych zaburzeń rozwoju. Występuje on w 4 przypadkach na 10 tys. urodzeń. Częściej jednak chorują chłopcy niż dziewczynki: 3-4 chłopców z autyzmem przypada tylko jedna dziewczynka. Zaburzenia ujawniają się przed 3 rokiem życia.
W autyzmie dziecięcym obserwuje się nadwrażliwość na bodźce – dotyk, zapach, dźwięk, światło, obrazy. Uszkodzenia mózgu najprawdopodobniej powodują, że maluch nie umie prawidłowo odbierać i interpretować docierających do niego sygnałów, co skutkuje wewnętrznym chaosem. Dziecko radzi sobie z tym poprzez uciekanie w swój świat – przestaje odbierać sygnały zewnętrzne i reagować na nie – w ten właśnie sposób maluch stwarza schronienie dla swojej osoby.
Autyzm dziecięcy objawia się następującymi cechami:
-
zaburzenie lub całkowity brak zdolności językowych i społecznych, mutyzm,
-
brak reakcji na usłyszane własne imię,
-
niewykonywanie świadomych gestów po pierwszym roku życia,
-
słaby kontakt wzrokowy,
-
nagłe zamieranie w bezruchu,
-
nadmierne porządkowanie zabawek i innych przedmiotów,
-
obsesyjny przymus niezmienności otoczenia,
-
wycofanie się z kontaktów społecznych,
-
nierozumienie komunikatów werbalnych i niewerbalnych.
Rozpoznanie autyzmu jest długotrwałym procesem, ponieważ prawidłowa diagnoza opiera się na skrupulatnej obserwacji dziecka i jego reakcji oraz zazwyczaj na wielokrotnych wizytach w przychodniach specjalistycznych. Diagnostyka autyzmu polega na obserwowaniu malucha w różnych sytuacjach, np.
w trakcie spontanicznej aktywności, w samotności, z rodzicami, z terapeutą i podczas zabaw.
Diagnoza autyzmu skupia się na trzech grupach objawów – są to: zaburzenia umiejętności społecznych, zaburzenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także upośledzenie procesów związanych z wyobraźnią
i niewielki repertuar zainteresowań oraz reakcji.
GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Szczecinie - OPP
ul. Montywiłła 2, 71-601 Szczecin
tel. 91 433 64 45, 91 488 56 02