Aktualności
Wyniki badań przesiewowych wśród dzieci w kierunku ryzyka dysleksji w Powiecie Łobeskim w roku szkolnym 2018/2019
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Łobzie od kilku lat corocznie prowadzi badania przesiewowe w kierunku ryzyka dysleksji, czyli specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Badaniem tym objęte były wszystkie dzieci rozpoczynające naukę w klasie pierwszej na terenie powiatu łobeskiego. W bieżącym roku przebadano łącznie 263 dzieci w tym 6 sześciolatków, 251 siedmiolatków oraz 6 dzieci ośmioletnich. Badanie obejmowało najważniejsze funkcje zaangażowane w procesie czytania i pisania, a więc percepcję wzrokową , słuchową oraz sprawność manualno – graficzną. Nieskorygowane w porę zaburzenia w obrębie którejś z tych funkcji mogą poważnie utrudnić nabywanie umiejętności czytania i pisania i powodować dysleksję rozwojową.
Wśród wszystkich przebadanych dzieci u ok. 45% nie stwierdzono żadnych deficytów, natomiast u pozostałych 55% uczniów stwierdzono deficyty w badanych funkcjach poznawczych. Dzieci te będą wymagały pomocy psychologiczno - pedagogicznej w formie dodatkowych ćwiczeń lub specjalistycznych zajęć. 28% dzieci wymaga usprawniania percepcji słuchowej, 35% usprawniania percepcji wzrokowej, a 30 % wymaga usprawniania graficznego. Nadal obserwuje się spadek ilości dzieci, które nie radzą sobie z czytaniem i wynosi on 15% (w ubiegłym roku szkolnym było to 25%).
Ponownie wyniki badań wskazują na znacznie obniżoną sprawność manualno - graficzną, która wymaga intensywnego usprawniania. Dużą rolę mają również rodzice, którzy od najmłodszych lat powinni stymulować rozwój dziecka poprzez właściwy dobór zabaw i zabawek.
I. Frączak – pedagog PPP
D. Szklarska - pedagog PPP
źródło rys. http://jas24info.pl/dialog-spoleczny/dysleksja-rozwojowa/