Aktualności
Kolejny tydzień kwarantanny ogólnej za nami. Myśląc o pozostaniu w domu każdy z nas pewnie miał ambitne cele zrobienia rzeczy na które dawno nie miał czasu np. generalnych porządków, przeczytanie książki, dokończenie jakiś prac już dawno rozpoczętych. Tymczasem czas leci a my może niekoniecznie zrobiliśmy tyle ile chcielibyśmy zrobić.
Pojawiło się wyzwanie zdalnej pracy i nauczania swoich dzieci, a przede wszystkim motywowania ich do nauki oraz pogodzenia tego wszystkiego z obowiązkami domowymi. Praca i szkoła nadaje rytm. Jesteśmy zazwyczaj zmobilizowani do porannego wstawania, robienia rutynowych czynności, które działają jak dobrze naoliwiona maszyna. Często znużeni tą rutyną marzyliśmy o wyrwaniu się z niej, natomiast teraz kiedy wypadliśmy z tego rytmu wcale może nie być nam lepiej. Co więc zrobić? Jak funkcjonować w tych całkiem niecodziennych warunkach? Jak mobilizować siebie samego i swoje dziecko?
Oto kilka porad na ten trudny czas:
1. Złap rytm - postaraj się wstawać względnie o stałej porze, niezbyt późno, zgodnie z naturalnym rytmem dobowym.
2. Ubierz się jak do pracy lub szkoły - piżama to niebezpiecznie wciągający i rozleniwiający strój :D Ostrzegam szczególnie panie, po miesiącu w dresie poziom zadowolenia ze swojego wyglądu będzie poważnie zagrożony.
3. Zrób plan - niezbyt ambitny, wyznacz sobie codziennie jakąś rzecz do zrobienia, małą, możliwą do zrealizowania np. umycie jednego okna dziennie, porządki w jednej szafce. Ważne jednak żeby to zrealizować, dasz w ten sposób dobry przykład swojemu dziecku, raczej mało zmotywowanemu do samodzielnej nauki.
4. Wyznacz sobie czas na pracę, obowiązki domowe, pomoc dzieciom i czas wolny. Będąc w pracy naszych myśli nie odciąga np. nie puszczone pranie, teraz też pewne rzeczy muszą zaczekać na swoją kolej.
5. Ustal z dzieckiem plan działania na każdy dzień. Pomóż mu uporządkować materiał. W większości przypadków dziecko nie musi robić lekcji zgodnie z planem jaki obowiązywał w szkole. Może samo wybrać co chce zrobić najpierw, co potem. Możecie podzielić to na mniejsze partie. Dziecko będzie miało poczucie wpływu na sytuację, co zwiększy motywację wewnętrzną.
6. W przypadku większej ilości dzieci ułóżcie wspólnie grafik korzystania z komputera.
7. Niech dzieci uczą się jednocześnie - nie wszystkie zadania trzeba wykonywać na komputerze, a jeśli młodsze rodzeństwo zajmuje się zabawą - starsze będzie mniej chętne do nauki.
8. Ograniczcie informacje o epidemii maksymalnie do dwóch dziennie - słuchanie ciągłe niepokojących informacji może wzmagać lęk i paraliżować działania.
9. Samonagradzajcie się za dobrze spędzony dzień w domu, za przetrwanie kolejnego dnia, za zerealizowanie zadania - zróbcie dla siebie coś miłego.
10. Praktykujcie uważność na to co tu i teraz, spójrzcie za okno, świat budzi się do życia, zauważcie ptaki, wsłuchajcie się w ich śpiew, poczujcie ciepło promieni słonecznych, obserwujcie rozwijającą się roślinność.
Życzę sobie i wam, aby ta wiosna przyniosła nam wiele nadziei, pogody ducha i kres tego trudnego czasu.
Kamila Rogaczewska - Żukowska
psycholog Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Łobzie