Aktualności
Już od dziewięciu lat corocznie pracownicy poradni prowadzą badania przesiewowe uczniów klas pierwszych w powiecie łobeskim. Badania mają na celu wyłonienie uczniów z tzw. ryzyka dysleksji u progu kariery szkolnej, aby zapobiec ewentualnym trudnościom w czytaniu i pisaniu. Badania obejmują sprawdzenie poziomu rozwoju funkcji zaangażowanych w procesie czytania i pisania - percepcji wzrokowej, słuchowej, sprawności manualno -graficznej, lateralizacji oraz stopnia opanowania podstaw czytania i pisania. W bieżącym roku przebadano łącznie 271 dzieci, w większości siedmiolatków, 4 sześciolatków i 7 ośmiolatków. Niemal połowa uczniów dysponuje pełnym równomiernym rozwojem poszczególnych funkcji percepcyjno - motorycznych. Taki wynik utrzymuje się od kilku lat. Najsłabsze wyniki uzyskano w roku szkolnym 2016/2017. Wówczas tylko 27% dzieci prezentowało prawidłowy rozwój. U pozostałych dzieci stwierdzono różne deficyty rozwojowe.
Obecnie 29% dzieci potrzebuje dodatkowych ćwiczeń w zakresie percepcji wzrokowej, 27% w zakresie percepcji słuchowej, 29 % dzieci wymaga ćwiczeń sprawności manualno - graficznej. Ok. 27 % ma trudności z nabywaniem umiejętności pisania, natomiast w czytaniu trudności przejawia 29% dzieci. Niedokończony proces lateralizacji dotyczy 8 % dzieci, większość jest zlateralizowana prawostronnie (60%), z dominacją lewostronną jest 5% dzieci, zaś skrzyżowaną 24 %.
Nadal najsłabiej wypadają ośmiolatki, gdyż w większości przypadków głębokość zaburzeń utrudnia im nabywanie nowych umiejętności. Są to dzieci po wcześniejszych odroczeniach obowiązku szkolnego, często z już wydanym orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną najczęściej lekkiego stopnia.
Wczesne wykrycie deficytów rozwojowych umożliwi szybkie wdrożenie odpowiednich form pomocy w postaci różnych zajęć wspomagających rozwój dziecka i pozwoli na unikniecie poważnych trudności edukacyjnych.
Pedagodzy
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łobzie
D. Szklarska, I. Frączak
Żródło fot: https://kasiaaleszczyk.pl/pisanie-wpisow-w-wordpressie/