Aktualności
Dobroczynny wpływ bajek na dzieci został dostrzeżony już wiele lat temu, a metoda wspierania dzieci za pomocą opowieści nosi nazwę bajkoterapii. Dzięki tej formie dziecko poznaje kulturę, obyczaje, historię, uczy się rozumieć świat, w którym żyje, a także rozwija wyobraźnię i pogłębia swoje zainteresowania. Dzięki mocy słowa dzieci mają możliwość uspokojenia się, poznania czegoś nowego, odreagować napięcia oraz zaspokajać podstawowe potrzeby. Bajka pozwala spojrzeć na problemy z innej strony.
Po co nam bajki i baśnie?
Według Bruna Betteelheima bajki i baśnie mają duże znaczenie w rozwoju i wychowaniu dzieci:
- oddziałują na psychikę poprzez identyfikację z pozytywnym bohaterem;
- pozwalają rozpoznać wewnętrzne problemy dziecka oraz dają sposoby radzenia sobie z nimi;
- wspierają rozwój osobowości poprzez wyjaśnianie pojęć, odczuć, doznać dotyczących psychiki dziecka;
- zachęcają do aktywnego pokonywania napotkanych trudności oraz do nawiązywania pozytywnych relacji z innymi oraz światem przyrody.
Bajki, oprócz tego, że mogą być sposobem budowania wzajemnej bliskości miedzy dzieckiem a rodzicem i nauki radzenia sobie z już przeżytymi sytuacjami, mogą również pełnić funkcje profilaktyczne. Wiele zdarzeń w życiu dziecka jest możliwych do przewidzenia, a wtedy warto włączyć opowiadania bajek w cały proces przygotowywania dziecka np. do pójścia do przedszkola. Bajki, które kończą się szczęśliwie, motywują maluchy do działania, ponieważ przekonują o tym, że komuś się udało, że możliwe jest poradzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i różnymi problemami. Bajki mogą być także pomocne w budowaniu poczucia własnej wartości u dziecka.
Po bajki warto sięgać nie tylko w trudnych sytuacjach. Warto je opowiadać swojemu dziecku tak po prostu, bez powodu. Nie muszą być długie i oryginalne, najważniejsze, że są opowiadane przez kogoś bliskiego. W momencie opowiadania bajki świat dziecka i dorosłego spotyka się w wyobraźni. Świat dziecięcy wygląda inaczej niż świat dorosłego, ponieważ dziecko postrzega rzeczywistość w inny sposób.
Przykładowe bajki terapeutyczne:
- GWP – Bajki z sensem,
- D. Brett „Bajki, które leczą, część 1” (2011),
- D. Brett „Bajki, które leczą, część 2” (2012),
- M. Molicka „Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii” (2007),
- Bucay „Pozwól, że Ci opowiem… Bajki, które nauczyły mnie jak żyć” (2002),
- M. Molicka „Bajki terapeutyczne dla dzieci” (2001),
- Gerlinde Ortner – Bajki na dobry sen (1995)
Źródło:
dziecisawazne.pl/bajkoterapia-czyli-jak-opowiadac-bajki/
fdds.pl/baza_wiedzy/bajkoterapia/
Violetta Plenzler-Ciebiera
Dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Łobzie