Aktualności
Dnia 24.05.2016 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łobzie odbyło się uroczyste zakończenie akcji "Genialne Umysły 2" organizowanej przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną. Akcja jest autorskim pomyłem psychologa, Kamili Rogaczewskiej Żukowskiej. Celem zajęć było zwiększenie świadomości własnego stylu poznawczego, zdobycie wiedzy na temat nowoczesnych technik uczenia się oraz rozwój umiejętności koncentrowania uwagi i zapamiętywania. Akcja przebiegała dwuetapowo. Pierwszy etap składał się z 6 spotkań uczniów z Zespołu Szkół im. T. Kościuszki z psychologiem. W tracie tych spotkań uczniowie poznali swój styl uczenia się, nowoczesne techniki zapamiętywania oraz metody usprawniające koncentrację uwagi.
Po cyklu spotkań z psychologiem licealiści, podzieleni na dwie grupy, przekazywali swoją wiedzę grupom uczniów szkoły podstawowej. Wytrwałymi uczestniczkami, gotowymi na nowe wyzwania były: Natalia Lisowska, Oliwia Jarzębska i Karolina Samer i to właśnie one prowadziły cykl zajęć dla uczniów szkoły podstawowej. Na zajęciach dzieci poznały swoje indywidualne możliwości zapamiętywania i koncentrowania uwagi, a następnie zapoznały się z podstawami procesu uczenia się i nowoczesnymi technikami uczenia się (technika haków, techniki skojarzeniowe, mapy myślowe, szybkie czytanie). Zajęcia wzbogacone były ćwiczeniami rozwijającymi zdolności koncentracji uwagi i zapamiętywania. Licealiści korzystali ze wsparcia merytorycznego psychologa.
Akcja zakończyła się sukcesem. Ankieta ewaluacyjna wskazała, że: uczestnicy są zadowoleni z przebiegu zajęć i sposobu ich prowadzenia, zwiększyli wiedzę na temat nowoczesnych technik uczenia się i mają ochotę wykorzystywać ją w codziennej nauce (SP zdecydowanie chętniej). Zdaniem uczniów ich oceny uległy nieznacznej poprawie. Oceniając przydatność poznanych metod uczniowie uznali, że większość metod okazała się być przydatna. Wśród licealistów najbardziej przydatne okazały się techniki zapamiętywania, zaś wśród uczniów SP trening czytania. Uczniowie SP generalnie wyżej ocenili przydatność wszystkich poznanych metod. Różnice w ocenie przydatności można wyjaśnić tym, iż prawdopodobnie każdy wybrał to, z czym zmaga się w codziennej nauce. Licealiści mają do opanowania znaczne ilości materiału do zapamiętania. Zaś uczniowie SP muszą czytać dość obszerne teksty, a ich technika czytania prawdopodobnie jest jeszcze niedoskonała.
Doceniając starania młodzieży Starostwo Powiatowe ufundowało upominki dla wszystkich uczestników.
Ciekawymi i budującymi wydają się być wypowiedzi uczestników akcji, oto kilka z nich:
Myślę, że dzięki zajęciom zyskałam/łem:
„nowe sposoby uczenia się”; „ więcej wolnego czasu dla siebie oraz świadomość, że potrafię więcej”; „większą otwartość na ludzi, umiejętność pracy w grupie i z dziećmi”
Najbardziej w akcji podobało mi się:
„sympatyczna atmosfera”, „ zaangażowanie w pracę osoby prowadzącej” , „wierszyk o jednonogim”, „ że wszystko mi się przyda w życiu codziennym”
Czytając takie wypowiedzi, odczuwam satysfakcję ze swojej pracy i myślę, że warto było dołożyć starań w organizację akcji. Cieszy fakt, że uczniowie chcą uczyć się lepiej i mimo pogody sprzyjającej innym rozrywkom grupa dzieci i młodzieży poświęcała swój wolny czas, żeby otworzyć swoje umysły na nowe techniki uczenia się.
Dziękuję rodzicom dzieci za wspieranie ich w uczestnictwie w zajęciach, pedagogom szkolnym za pomoc w rekrutacji oraz uczestnikom za zaangażowanie w akcję.
Kamila Rogaczewska - Żukowska
psycholog prowadzący