Aktualności
Jest się nad czym zastanowić, bo wszyscy wybiliśmy się z rytmu, zarówno nauczyciele jak i uczniowie funkcjonujemy obecnie wg innych zasad. Należałoby zastanowić się do czego wracać, czego nie powielać, bo jest to inna rzeczywistość. Po powrocie szkoła winna położyć nacisk na funkcje wychowawcza nie da się nadrobić zaległości w nauce w jeden miesiąc. Wymagania powinny być czasowo zredukowane.
Im dłużej trwa nieobecności ucznia w szkole, tym trudniejszy bywa powrót, adaptacja. Duża rola wychowawców – zajęcia integracyjne, praca wychowawcza. Dzieci i młodzież zatraciły granice, przestały mieć potrzeby (nawet co do ubioru – w tym samym śpią, w tym samym zasiadają do lekcji zdalnych).
Ogromne znaczenie ma stworzenie w klasie takiej atmosfery, która sprzyjać będzie dzieleniu się swoimi emocjami. Dzieci potrzebują czasu. Nadchodzący czas może stać się okazją do wykształcenia w sobie zdolności do bycia elastycznym, umiejętności radzenia sobie ze stresem, czy skupiania się na tym co dobre. Wszystkie te kompetencje będą niezwykle pomocne w całym późniejszym życiu. Należałoby zadbać o zdrowie psychiczne uczniów – rozmawiać o wszystkich uczuciach, uczuciach, które się pojawiają, przygotować dziecko na nieuniknione sytuacje lękowe.
Nasi uczniowie w nauczaniu online byli samotni, czy mieli czas rozwiązać kompetencje społeczno – emocjonalne? - empatyczna obserwacja siebie, komunikacja, bezpieczne relacje, rozpoznawanie i rozumienie uczuć.
Aby zapewnić optymalne warunki rozwoju, musimy zadbać nie tylko o to by, radziły sobie w szkole ale by doświadczały ruchu oraz rozwijały kompetencje emocjonalno – społeczne, które chronią przed negatywnym działaniem wielu zjawisk: hejtu, świata online, uzależnień. Oczywiście nie da się tych kompetencji uczyć, jak matematyki czy historii, ale może zadbać o to by stały się tematem rozmów, dyskusji.
Żaden sprzęt nie zastąpi dobrego nauczyciela, refleksyjnego, empatycznego, który rozumie ucznia. Prawdziwy rozwój odbywa się poprzez interakcje.
Violetta Planzler - Ciebiera - dyrektor, pedagog Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Łobzie