Aktualności
Metoda Ruchu Rozwijającego opracowana przez Weronikę Sherborne jest systemem ćwiczeń, które wywodzą się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi w trakcie tzw. "baraszkowania". Prostota i naturalność są głównymi walorami metody i stanowią o jej wartości i powodzeniu. Podstawowymi założeniami metody jest rozwijanie przez ruch świadomości własnego ciała, świadomości przestrzeni i działania w niej, dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu oraz usprawnianie ruchowe. Metoda ta jest wykorzystywana w Polsce w placówkach oświatowych i służby zdrowia dla dzieci zdrowych i z różnymi zaburzeniami rozwoju:
- dzieci upośledzonych w rozwoju,
- dzieci autystycznych,
- dzieci z wczesnym mózgowym porażeniem dziecięcym,
- dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania, zaburzeniami rozwoju psychoruchowego,
- dzieci głuchych i niewidomych, niemówiących,
- dzieci z domów dziecka.
Metoda Weroniki Sherborne jest metodą ogromnie uniwersalną, o wielu możliwościach jej stosowania. Wykorzystuje się ją w profilaktyce, w poszerzaniu doświadczeń psychologicznych i społecznych osób zainteresowanych własnym rozwojem, ale również jako stymulator rozwoju dla dzieci przebywających w instytucjach wychowania zbiorowego. Traktowana może być również jako metoda terapii: w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, z dziećmi z tzw. normą intelektualną, przejawiających zaburzenia w zakresie sfery emocjonalnej i społecznej, z dziećmi mającymi trudności w czytaniu, pisaniu i dziećmi jąkającymi się. Elementy metody doskonale sprawdzają się w zajęciach odprężająco - relaksacyjnych w trakcie zajęć szkolnych lub przedszkolnych w zajęciach relaksacyjnych dla rodziców.
Dzięki metodzie Ruchu Rozwijającego dziecko uczy się kontrolowania przestrzeni – poznaje przestrzeń, uczy się, jak jego ciało porusza się w przestrzeni, co rodzi zaufanie do własnego ciała oraz daje poczucie bezpieczeństwa wobec otoczenia. Dziecko dzięki poznaje przestrzeń wokół siebie i uczy się dzielić przestrzeń z innymi ludźmi, co jest źródłem empatii. Uczestnicy nawiązują kontakt początkowo z jedną osobą, potem z grupą — jest to okazja podjęcia współdziałania z innymi osobami, dostarcza poczucia wspólnoty i przeżycie szczęścia.
W trakcie zajęć podejmowane są różnego rodzaju ćwiczenia, ukierunkowane na rozwój umiejętności wchodzenia w różnego rodzaju relacje międzyludzkie. Relacja opiekuńcza, czyli „z”, to rodzaj relacji i ćwiczenia, w której starszy, silny, aktywny partner daje młodszemu poczucie bezpieczeństwa. Dzięki ćwiczeniom w relacji „przeciwko”, dziecko może w bezpieczny sposób wypróbować swoją energię, nauczyć się na czym polega „siła bez agresji”. Relacja „razem” opiera się na współpracy partnerów, gdzie każdy z nich jest silny i aktywny.
Na podstawie badań przeprowadzonych w PPP Łobez w 2010 roku Skalą Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców na uczestnikach zajęć, przy dokonaniu podwójnych pomiarów (na początku roku szkolnego i na końcu roku szkolnego) można wyciągnąć następujące wnioski:
- Nastąpił rozwój wszystkich mierzonych w Skali funkcji zarówno u dzieci jak i u rodziców.
- Wśród dzieci największy rozwój zaobserwowano w zakresie funkcji poznawczych, zaś wśród rodziców największy rozwój w zakresie funkcji emocjonalnej i ruchowej.
Zajęcia Metodą Ruchu Rozwijającego odbywają się w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Łobzie raz w tygodniu, we wtorki o godzinie 16.00 przez psychologa uprawnionego do stosowania Metody. Zainteresowanych rodziców zachęcamy do kontaktu z poradnią.
Kamila Rogaczewska - Żukowska
psycholog
bibliografia:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne - M. Bogdanowicz, D. Okrzesik - "Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijajacego Weroniki Sherborne Wyd. Harmonia, Gdańsk 2005
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne - M. Bogdanowicz - "Skale obserwacji zachowania dzieci i rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijajacego" - Wyd. Harmonia, Gdańsk 2003