Aktualności
Coraz więcej osób dokonując zakupów korzysta ze sklepów internetowych. Jest to szybsza i łatwiejsza forma zakupów, dzięki której konsument ma prawo do zwrotu zakupionego towaru w terminie 14 dni, z czego często nie może skorzystać w sklepach stacjonarnych.
Jednak nie zawsze sprzedawcy internetowi są uczciwi a zakupiony towar zgodny ze złożonym przez nas zamówieniem. Jak się tego ustrzec, jak nie dać się oszukać nieuczciwym sprzedawcom.
Co należy zrobić aby nie dać się oszukać a w przypadku złego zakupu mieć możliwość skorzystania z praw wynikający z Ustawy z dnia 9 marca 2017r. o prawach konsumentów.
Oto kilka rzeczny, na które w szczególności należy zwrócić uwagę:
- SPRAWDZAJ OPINIE I KOMENTARZE o sprzedającym na portalach i forach. Duża ilość negatywnych komentarzy, zauważalne problemy ze sprzedawcą powinny dać Tobie do myślenia. Warto również spojrzeć czy opinie nie zostały napisane jednego dnia albo w bardzo w krótkim odstępie czasu, ponieważ mogłoby to sugerować, że zostały one sfabrykowane przez sprzedawcę bądź jego znajomych.
- SPRAWDZAJ DANE KONTAKTOWE (telefon, mail, komunikator, dane adresowe). Często się zdarza, że jedyny kontakt, jaki pozostanie po dokonaniu transakcji to formularz kontaktowy na stronie sklepu. Sklepy, których polityka nie zawsze jest uczciwa nie podają swoich dany kontaktowych. Brak tych danych uniemożliwi lub w bardzo dużym stopniu utrudni dochodzenie roszczeń kupującego.
- CZYTAJ REGULAMIN I UMOWY przez dokonaniem zakupu, a w szczególności to co jest zapisane małym drukiem. W regulaminie najczęściej są zawarte wszystkie informacje dotyczące zakupów, polityki sklepu, ewentualnych zwrotów czy reklamacji. CZYTAJ, CZYTAJ, CZYTAJ. Zajmuje to niewiele czasu a później może ułatwić egzekwowanie roszczeń lub uchronić Cię przed nieuczciwym sprzedawcą.
- SPRAWDZAJ również WYGLĄD STRONY sklepu, sprawdzaj styl i gramatykę zawartych tam informacji. Często sklepy internetowe zarejestrowane zagranicą np. w Chinach tłumaczą tekst zawarty na stronie za pomocą elektronicznych tłumaczy. Styl i gramatyka polska nie będzie wtedy użyta a to również powinno wzbudzić twoją czujność. Egzekwowanie roszczeń od sklepów zarejestrowanych w Azji jest bardzo trudne a w większości przypadków wręcz niemożliwe. Rozszerzenie .pl nie znaczy, że mamy do czynienia z polskim lub europejskim przedsiębiorcą.
- SPRAWDZAJ DANE I NUMER KONTA przed dokonaniem płatności. Po wygraniu aukcji czy dokonaniu zakupu sprawdź czy dane do przelewu są takie same jak zawarte na stronie aukcji czy stronie internetowej sklepu.
- Jeżeli jest to możliwe WYBIERZ BEZPIECZNĄ FORMĘ ZAPŁATY I DOSTAWY. Najbezpieczniejszą formę zapłaty jest forma za pobraniem lub jak masz taką możliwość mów się na osobisty odbiór towaru. Koszty dostawy za pobraniem są niewiele wyższe niż w przypadku przelewu a mogą okazać się bardziej bezpieczne. Jeżeli jest możliwość otwieraj paczki przy kurierze, aby w razie jakichkolwiek wad czy nieścisłości w zamówieniu od razu móc reagować.
W razie jakichkolwiek problemów możesz zgłosić się o bezpłatną pomoc konsumencką do Powiatowego Rzecznika Konsumentów: osobiście w biurze w Starostwie Powiatowym w Łobzie pokój 25, w dniach:
poniedziałek 7:30- 15:30, wtorek 7:30 – 11:30, środa 7:30 – 15:30
lub telefonicznie 91-397-61-15.
Życzę udanych oraz bezpiecznych zakupów Powiatowy Rzecznik Konsumentów Joanna Śliwa