Aktualności
W bieżącym roku szkolnym, podobnie jak w poprzednich latach pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Łobzie przeprowadzili badania przesiewowe w kierunku ryzyka dysleksji wszystkich uczniów klas I w powiecie łobeskim. Celem badań jest wczesne wykrycie deficytów rozwojowych mogących utrudnić naukę i objecie potrzebujących uczniów odpowiednią pomocą psychologiczno - pedagogiczną. Łącznie przebadano 264 dzieci w tym, 249 siedmiolatków, 9 sześciolatków, 4 ośmiolatków, 2 dziewięciolatków. W całej populacji u 166 dzieci tj. ok. 65 % nie stwierdzono żadnych deficytów bądź były one nieznaczne. U pozostałych 35% wykryto obniżenie lub zaburzenia funkcji percepcyjno - poznawczych odpowiedzialnych za przyswajanie umiejętności związanych z czytaniem i pisaniem, które z czasem mogą przerodzić się w dysleksję. Badano poziom percepcji
słuchowej i wzrokowej, sprawności manualno graficznej oraz poziom umiejętności czytania i pisania. Najlepiej w powiecie zaprezentowały się dwie klasy I – jedna w Szkole Podstawowej w Resku, druga w Szkole Podstawowej Nr 1 w Łobzie. W tych klasach większość dzieci sprawnie czyta i pisze.
Wśród dzieci o nieharmonijnym rozwoju u ok. 25% pojawiły się trudności w czytaniu i pisaniu. 16% prezentuje niski poziom percepcji wzrokowej, 17% analizy słuchowej, 12% syntezy. U 22 % dzieci zaobserwowano niski poziom sprawności manualno - graficznej. W stosunku do badań z poprzedniego roku zauważa się mniejszy odsetek dzieci z trudnościami w czytaniu orz pisaniu. Wydaje się, iż wpływ na ten fakt ma nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego, która wprowadza dzieciom sześcioletnim kształtowanie umiejętności czytania oraz pisania. W dalszym ciągu duży odsetek dzieci ma obniżoną sprawność manualno - graficzna. Niestety tendencję taką obserwuje się już od kilku lat, a wpływ ma na to niewątpliwie zbyt duża ilość czasu poświęcana przez dzieci na obcowanie z tabletem, telefonem czy laptopem zamiast rysowania, malowania, lepienia czy wyklejania.
Pedagog PPP mgr D. Szklarska
Pedagog PPP mgr I. Frączak