Aktualności
Dzwoni do ciebie telefon a w słuchawce słyszysz: „ Zapraszam Panią/Pana na zupełnie darmowe konsultacje medyczne które odbędą się dnia….. w….” lub „ Twój numer telefonu został wylosowany spośród (X ilości numerów) i otrzymujesz zupełnie za darmo kamerę, garnki itd., jedyny warunek proszę przybyć osobiści w dniu…. np. do restauracji, domu kultury…. po odbiór nagrody”…
Coraz więcej osób odbiera telefony z taką informacją – również i ja.
Po przybyciu w danym dniu we wskazane miejsce mogą zacząć się nasze problemy, gdy okazuje się, że kamera nie jest tak do końca za darmo, żeby ją otrzymać trzeba kupić „super pakiet” z materacem i garnkami, bezpłatne badanie trwało 10 sekund a resztę czasu akwizytor przeznaczył na prezentację suplementów diety czy urządzeń „paramedycznych”.
Do Rzeczników Konsumentów w całej Polsce zgłasza się coraz więcej osób, które podczas takich prezentacji podpisało umowy na kilkutysięczne kwoty – na zakup urządzeń lub na świadczenie usług, których po „ochłonięciu” okazało się, że nie chcą i nie potrzebują.
Postaram się przekazać kilka zasad, aby ustrzec Państwa przed „niechcianym” zakupem:
- Jeżeli jesteś uczestnikiem pokazu – pamiętaj nie musisz kupować prezentowanego towaru czy usługi !
- Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Można o to zapytać dzwoniącą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie pisemne. Nie daj się zwieść, że chodzi tylko o bezpłatne badania czy wykład. Pamiętaj, że prezenty przeważnie nie są za darmo – zastanów się, czy są warte twojego czasu i narażania się na pokusę.
- Nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji. Bądź czujny i ostrożny. Czytaj dokładnie przedłożone dokumenty a w szczególności to, co jest zapisane „drobnym” drukiem. Umowa powinna być sporządzona w sposób czytelny i zrozumiały. Zanim podpiszesz jakieś dokumenty skontaktuj się z najbliższymi.
- Nie podejmuj decyzji pod presją. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji. Konsumenci informowali nawet o sytuacjach, gdy zamykano salę na klucz i odmawiano otwarcia, dopóki ktoś nie kupił towaru lub oferowanej usługi – takie praktyki są zakazane – w takiej sytuacji należy zadzwonić na Policję.
- Porównuj ceny towaru w Internecie i u innych sprzedawców.
- Domagaj się dokumentów. Sprzedawca musi ci dać 1 egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej, regulaminy promocji.
- Sprzedawca w sposób rzetelny i jasny musi przekazać konsumentowi wszelkich informacji dotyczących kontraktu. Nikt nie może zmuszać do podpisania umowy, nie może zasłaniania kartką części umowy, ukrywać cenników i dodatkowych usług.
- Sprawdzaj informacje o produkcie. Sprzedawcy często przedstawiają błędne informacje, co do przeznaczenia i jakości towaru, rodzaju oferowanych usług itd.
- Uważaj przy płatności na raty. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, a w szczególności to, co jest napisane „małym drukiem”. Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów. Jeśli podpisujesz weksle in blanco, upewnij się, że widnieje na nich klauzula „nie na zlecenie” lub inna równoznaczna.
- Możesz odstąpić od umowy. Masz na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, musisz w ciągu 14 dni odesłać produkt. Nie powinieneś go w tym czasie używać – jeśli go uszkodzisz albo zniszczysz oryginalne opakowanie, firma może cię obciążyć kosztami za obniżenie wartości. Przed wysłaniem zrób fotografię.
- Wadliwy produkt możesz reklamować. Jeśli sprzęt się zepsuje albo zniszczy (oczywiście nie z twojej winy), możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a nawet gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Na reklamację w ramach rękojmi masz 2 lata od daty zakupu.
Wszystkie prawa przysługujące konsumentom oraz obowiązki dla przedsiębiorcy wynikają z przepisów prawa: Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz Ustawa z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
W razie jakichkolwiek problemów możesz zgłosić się o bezpłatną pomoc konsumencką do Powiatowego Rzecznika Konsumentów:
- osobiście w biurze w budynku Wydziału Geodezji i Kartografii ul. Głowackiego 4 w Łobzie pokój 1, w dniach: poniedziałek – czwartek 7:30- 15:30
- telefonicznie: 515 360 943
- lub mailowo: jsliwa@powiatlobeski.pl
Życzę udanych i przemyślanych zakupów Powiatowy Rzecznik Konsumentów Joanna Śliwa.