Aktualności
/Test wiedzy matematyczno – językowej w Zespole Szkól im. T. Kościuszki w Łobzie/
Oczywistym jest fakt, że bez matematyki nie potrafilibyśmy funkcjonować w dzisiejszym świecie. Czy wyobrażacie sobie żyć bez daty i godziny? Jak można przygotować smaczny obiad bez znajomości proporcji? Jak można sensownie przeprowadzić remont mieszkania, zakupić odpowiednią ilość farby oraz nowej terakoty bez znajomości wzorów matematycznych? A świat bez komputerów, kalkulatorów? Niewyobrażalne! Kredyty bankowe, wyprzedaże sklepowe, rozliczenia z urzędem skarbowym.... To wszystko liczby, procenty, ułamki i bardziej skomplikowane przekształcenia matematyczne. Nie da się więc obejść bez matematyki.
Angielski to standard. Brak jego znajomości stawia człowieka już na samym początku drogi życiowej w dużo gorszym położeniu. Angielski to po prostu mus. A niemiecki? On daje nam przewagę nad innymi. Jego znajomość otwiera szczególnie przed mieszkańcami terenów przygranicznych dużo możliwości. Znając oba te języki, mamy większe szanse na zdobycie wymarzonej pracy, odbywanie ciekawych podróży służbowych. Studia za granicą są w zasięgu naszej ręki. Dostęp do publikacji obcojęzycznych nie stanowi już żadnego problemu w drodze ku kolejnym stopniom kariery. Nowi ludzie, miejsca, kultura i obyczaje przyczyniają się do naszego rozwoju i pozwalają żyć tak, jak nam się marzy. Stajemy się bardziej tolerancyjni i otwarci wobec innych nacji. Bo przecież granice naszego języka wyznaczają nam granice naszego świata.
Mając na uwadze ogromne znaczenie powyższych przedmiotów, uczniowie klas 1a i 2a Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół im. T. Kościuszki w Łobzie pracowali od września 2014 r. do marca 2015 r. nad projektem międzyprzedmiotowym „Test wiedzy matematyczno-językowej”, którego finał odbył się 13 marca 2015 r. Celem finałowego spotkania było promowanie nauki matematyki i języków obcych oraz pokazanie, że nauka tych przedmiotów, wbrew powszechnym opiniom, może być przyjemna i łatwa.
Dużym wyzwaniem okazała się dla młodych realizatorów projektu organizacja imprezy podsumowującej: przygotowanie zaproszeń, liczne próby oraz występ na szkolnej scenie. Uczniowie przydzieleni do różnych grup zadaniowych przygotowali bank pytań z matematyki, języka angielskiego i języka niemieckiego.
Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 16.00 w sali gimnastycznej naszej szkoły. Przybyli na nie zaproszeni goście: p. wicestarosta Grażyna Karpowicz, p. dyrektor Wydziału Oświaty i Promocji Teresa Łań, dyrekcja naszej szkoły, uczniowie Zespołu Szkół Gimnazjalnych w Łobzie z nauczycielką j. angielskiego p. Martą Siwińską, rodzice oraz uczniowie i nauczyciele liceum i technikum. Wszyscy pracowali w kilkuosobowych grupach i wspólnie podejmowali decyzję o wyborze prawidłowej odpowiedzi. Wysiłki umysłowe uczestników przeplatane były, po każdej składającej się z 10 pytań rundzie, programem artystycznym., na który składały się scenki kabaretowe, skecze, przerobione wiersze znanych polskich autorów oraz piosenki z własnymi tekstami, dopasowanymi do tematu spotkania. Po raz kolejny niezastąpionymi konferansjerami okazali się Szymon Fojna i Ela Olek. Nie mogło także zabraknąć piosenek w wykonaniu Pauliny Karaś i Elwiry Buryj. Dużą konkurencją dla naszych szkolnych aktorów kabaretowych, Szymona Fojny i Sebastiana Rokosza, okazali się młodsi koledzy z klasy 1a, Paweł Książczyk i Krzysztof Afeltowicz, których występ na temat dyskalkulii rozbawił publiczność do łez. Talent plastyczny Oliwii Krystosiak mogliśmy podziwiać, oglądając przygotowane przez nią dekoracje. Swoje umiejętności organizatorskie i logistyczne pokazały Dagmara Węzik, Ola Puzyrewska, Michalina Gembala oraz Kinga Piróg. Podziękowania należą się pozostałym uczestnikom: Michałowi Teisowi, Błażejowi Macochowi, Miłoszowi Rapaczowi, Mateuszowi Gunerze, Mateuszwi Knapkowi, Jakubowi Zielińskiemu oraz Tomaszowi Kłysiakowi.
Pytania testowe, przygotowane w formie multimedialnej, były zróżnicowane. Aby rozwiązać zadania matematyczne należało szybko wykonać w pamięci obliczenia, wykazać się znajomością odpowiedniego wzoru lub logiką. Zadania dotyczące języków odwoływały się do wiedzy realioznawczej i podstawowych umiejętności językowych, których naszym gościom też nie zabrakło.
Uczestnicy spotkania wykazali się dużą wiedzą. Sprawnie i z uśmiechem na ustach rozwiązywali przygotowane zadania. Nie było wygranych i przegranych. Wszyscy uczestnicy spotkania zostali nagrodzeni przygotowanym przez organizatorów tortem. Mamy nadzieję, że popołudnie z matematyką i językami obcymi było pożytecznym spotkaniem i okazją do zaprezentowania naszej pracy.
Pani wicestarosta podkreśliła wagę znajomości matematyki i języków obcych, a przy naszym położeniu geograficznym, szczególnie języka niemieckiego. Rodzice byli pełni uznania dla szerokiej wiedzy uczniów, ich kultury i poczucia humoru. Gimnazjaliści wyrazili chęć uczestnictwa w kolejnych imprezach odbywających się w naszej szkole. Wierzymy, że realizacja projektu przyczyniła się do poszerzenia wiedzy oraz umiejętności uczniów i zaproszonych gości. Trzynasty dzień marca, i w dodatku piątek, okazał się dniem pełnym pozytywnych emocji. Mieliśmy okazję wspólnie z rodzicami, nauczycielami i uczniami naszej szkoły oraz uczniami gimnazjum i gośćmi uczyć się przez zabawę na imprezie promującej wartość edukacji.
Opiekunki projektu międzyprzedmiotowego
pn. „Test wiedzy matematyczno – językowej”
J. Hałka, M. Parzygnat, M. Wojciechowska
(nauczycielki w Zespole Szkól im. T. Kościuszki w Łobzie)