Aktualności
14 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Liczby Pi. Pierwszy raz święto Ludolfiny zorganizowano w 1988 r. w San Francisco. Liczba Pi jest liczbą niewymierną - stałą matematyczną, która pojawia się w wielu dziedzinach matematyki i fizyki. Pisano o niej wiersze, śpiewano piosenki, wypiekano torty z cyframi jej rozwinięcia dziesiętnego.
W naszej szkole zorganizowaliśmy tydzień poświęcony tej magicznej liczbie. Od poniedziałku 8 marca, przez cały tydzień, na lekcjach matematyki w klasach 1a, 2a, 3a i 2c uczniowie zapoznawali się z własnościami liczby Pi, która jest w podstawie programowej szkoły średniej, rozwiązywali zadania i zagadki z nią związane. Na kółku matematycznym młodzież zmierzyła się z testem o Ludolfinie. Aż 7 uczniów napisało go na 100%, co potwierdza doskonałą znajomość i umiejętność zastosowania liczby Pi w zadaniach przez naszych zdolnych uczniów.
W czwartek 11 marca zorganizowaliśmy „Pi-party” w formie zdalnej na Meet, na które zaprosiliśmy uczniów 10. klasy (odpowiednik polskiej 2. kl. LO) Gimnazjum we Frankfurcie n/O. Uczniowie przygotowali w domach kartki z symbolem liczby Pi, dzięki czemu udało nam się stworzyć „zdalny łańcuch z tej pięknej liczby”. Na świecie tradycją jest tworzenie „żywych łańcuchów rozwinięcia liczby Pi”- najdłuższy łańcuch w Polsce utworzono do tej pory w Warszawie - 627 osób trzymało w dłoniach karteczki z kolejnymi cyframi liczby Pi. Nauczycielka matematyki Mirosława Parzygnat wprowadziła wszystkich uczestników w świat ciekawostek o Ludolfinie, Dawid z kl. 3a przeczytał wiersz noblistki Wisławy Szymborskiej o liczbie Pi, Mateusz z klasy 3a przeanalizował problem kwadratury koła, a uczennica Wiktoria z niemieckiego gimnazjum zapoznała nas z zadaniem o liczbie Pi - oczywiście w języku niemieckim. Wszystko to było przeplatane zagadkami i rebusami, za rozwiązanie których uczniowie zdobywali nagrody w formie kubków, notesów i zakładek do książek z wizerunkiem Ludolfiny. W międzyczasie pojawiła się magia zdalna - wiązaliśmy i rozwiązywaliśmy słomki do napojów w „węzły matematyczne”. Na koniec spotkania młodzież rozmawiała o edukacji w Polsce i w Niemczech, o ściąganiu, o jedynkach i szóstkach, o szacunku do nauczycieli, o kalkulatorach na lekcjach, o formach sprawdzianów, o galowych strojach, o epidemii i o wielu innych ciekawostkach związanych ze szkolną codziennością, także zdalną.
Po spotkaniu uczniowie z Łobza i Frankfurtu n/O napisali w komentarzu m.in. takie opinie: „Jakbym miała takie lekcje online w Niemczech to byłoby super.”, „Miło spędzony czas, ciekawe były rebusy i historie związane z niemiecką szkołą.”, „Odskocznia od szarej rzeczywistości, gdyby było takie drugie spotkanie to chętnie wezmę w nim udział.” czy „Fajnie jest się dowiedzieć, jak to jest w innych krajach”.
W ramach Tygodnia z Ludolfiną 15 marca 6 uczniów z klasy 3a LO (zdających matematykę na poziomie rozszerzonym na maturze) wraz z nauczycielką matematyki wzięło udział w formie zdalnej w „Obchodach święta liczby Pi zorganizowanych przez Uniwersytet Śląski”. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda odległość punktu od zbioru w oczach topologa. Mamy nadzieję, że kolejna porcja wiedzy matematycznej przyda się na egzaminie maturalnym i będzie przez nas wykorzystywana w życiu codziennym.
Urodziny Ludolfiny w naszej szkole odbyły się z dużym „tortem” matematycznych niespodzianek i ciekawie spędzonym tygodniem z tą niezwykłą liczbą. Udowodniliśmy, że bawić i uczyć się można zdalnie, a matematyka łączy ludzi na całym świecie.
Uczniowie koła matematycznego z nauczycielką Mirosławą Parzygnat