Aktualności
Czy klasa to miejsce przyjazne uczniowi? Jak można je zmienić, aby nauka w niej była przyjemniejsza i efektywniejsza? Od takich pytań rozpoczęła się praca uczniów klasy 2a naszego liceum, którzy zdecydowali się na udział w ogólnopolskim konkursie „Niemiecki ma klasę” organizowanym przez Instytut Goethego w Warszawie.
Konkurs jest jednym z wielu elementów projektu „Deutsch hat Klasse” i polega na dokonaniu zmian w aranżacji przestrzeni w klasie, w której odbywa się nauka języka niemieckiego. W obecnym roku szkolnym 2017/2018 do konkursu zgłosiło się 113 zespołów z całej Polski liczących łącznie ponad 2100 uczniów. Cele konkursu to motywowanie uczniów do partycypacji w przeprowadzaniu zmian w szkole, motywowanie do wprowadzania zmian w sali lekcyjnej wspierających proces dydaktyczny oraz motywowanie do nauczania języka niemieckiego zorientowanego na działanie.
Grupa osiemnastu uczniów wspólnie uczących się języka niemieckiego stworzyła wraz z nauczycielką tego języka, panią Agnieszką Rutkowską, zespół konkursowy. Pierwszym zadaniem było wspólne zastanowienie się, jak mogłaby wyglądać wymarzona klasa do nauki języka obcego. Uczniowie pracowali metodą projektu, aby wspólne określić zmiany, które byłyby możliwe do realizacji i uwzględniałyby zarówno potrzeby uczniów jak i nauczycieli. Jednocześnie zespół zastanawiał się, od kogo mógłby otrzymać wsparcie. Pierwszym krokiem było jednak uzyskanie aprobaty pani dyrektor na zaproponowane zmiany. Po otrzymaniu zgody na realizację projektu trzeba było zaplanować terminarz prac i podzielić zadania dla poszczególnych grup. Dużą przeszkodą okazały się braki finansowe, które hamowały realizację wymarzonych planów. Uczniowie wyszli jednak z inicjatywą i postanowili w prosty sposób zebrać potrzebną sumę pieniędzy. W grudniu, podczas szkolnego corocznego konkursu na dekoracje świąteczne, zorganizowali stoisko bożonarodzeniowe, na którym sprzedawali własne wypieki, dekoracje i kartki świąteczne. Za zarobione pieniądze zakupili farby, sprzęt malarski i elementy dekoracji klasy.
Plany uczniów materializowały się stopniowo. Najpierw zostały wymienione podwójne ławki na jednoosobowe stoliki, które łatwiej przestawić i dopasować do metody pracy na lekcji. W lutym ruszył remont pracowni, czyli malowanie ścian i ich dekorowanie. Na lekcjach niemieckiego uczniowie pracowali metodami aktywnymi, przygotowując plakaty i materiały dydaktyczne w języku obcym. Na ścianach zawisły plakaty, które są pomocą gramatyczną, ponieważ zostało na nich zapisane słownictwo przydatne na co dzień. Przymocowane zostały też mapa konturowa Niemiec, pocztówki i flagi państw niemieckojęzycznych. Udało się również zrealizować pomysł kącika wypoczynkowego w pracowni, gdzie uczniowie mogą zrelaksować się podczas przerw.
Na początku marca pracownia języka niemieckiego była już „gotowa do odbioru”. 5 marca zostali zaproszeni do klasy goście - dyrekcja szkoły, nauczyciele i inni uczniowie. Podczas spotkania młodzież z 2a opowiedziała wszystkim obecnym o idei konkursu, przebiegu projektu i zaprezentowała dokumentację zdjęciową pokazującą kolejne etapy prac. Uczniowie podziękowali także za pomoc i wsparcie zarówno dyrekcji i pracownikom szkoły, jak i swoim rodzicom (szczególnie rodzicom Oli Lewandowskiej) i dziadkom. Gościom bardzo podobał się efekt końcowy, a pani dyrektor Jolanta Manowiec pochwaliła uczniów za podjętą i zrealizowaną inicjatywę. Miłe słowa osłodził tort ufundowany przez opiekunkę projektu.
Podsumowując projekt, uczniowie wyrazili zadowolenie z efektów swojej pracy, choć świadomi są też tego, że nie wszystko udało się osiągnąć. Nie wystarczyło czasu i pieniędzy na realizację takich zamierzeń jak wymiana rolet w oknach i wykonanie regałów ze skrzynek. Najważniejsze jednak okazały się: wspólnie spędzony czas, nauka nowych słówek po niemiecku i radość z dobrze wykonanego zadania. Teraz przychodząc do pracowni nr 48, czują się jak u siebie. Nawet przerwy spędzają chętnie w klasie. Idee konkursu – współpraca, współdecydowanie, współodpowiedzialność zostały wcielone w życie. Młodzież przejęła choć na chwilę inicjatywę i osiągnęła sukces.
Agnieszka Rutkowska, koordynatorka projektu