Aktualności
Drugie spotkanie licealistów z gimnazjalistami w ramach innowacji z języka niemieckiego pod nazwą „Deutsch spielend erleben” rozpoczęło się od multimedialnego przekazu kolejnego zadania tajemniczego prominenta. Fabuła gry, w której uczestniczą uczniowie, przewidywała tym razem udział w aukcji obrazów znanych europejskich malarzy i zakup oryginalnych dzieł. Pracownia języka niemieckiego stała się na chwilę prestiżowym domem aukcyjnym, a nauczycielki niemieckiego – aukcjonerkami.
Uczniowie wcielili się w role pracowników biur maklerskich i z określoną kwotą wirtualnych pieniędzy przystąpili do aukcji. Po uprzednim wprowadzeniu – wykonaniu ćwiczeń mających na celu omówienie obrazu Gustava Klimta „Dama w kapeluszu i boa z piór” oraz prezentacji biur maklerskich, zaczęła się aukcja. Wbrew pozorom nie było to łatwe zadanie. Do obrazów Moneta, Klimta czy Lenbacha, które można podziwiać w znanych niemieckich muzeach, dołączone zostały opisy dzieł. Niektóre z nich zawierały błędy językowe i gramatyczne, których wyszukanie i poprawienie było nagradzane punktami. Uczniowie licytowali się, podając coraz wyższe kwoty, by zdobyć „oryginał” i jak najwyższy zysk (określone punkty do rankingu grup) dla swojego biura maklerskiego. Byli i tacy, którzy niestety zakupili „falsyfikat” i trochę stracili na tej transakcji.
Nie wszystkie dzieła europejskich twórców zostały zakupione. Maklerzy poznali wystawione do aukcji „falsyfikaty”. Na naszym rynku aukcyjnym odnotowano absolutny rekord. Kwotę aż 300 euro zapłaciła za obraz Adolpha von Menzela grupa czerwona – biuro maklerskie z Warszawy.
Zajęcia wymagały od uczniów dużej koncentracji oraz umiejętności łączenia wielu sprawności i umiejętności. Znajomość gramatyki i słownictwa języka niemieckiego umożliwiła im odróżnienie falsyfikatów od oryginałów oraz umiejętność pracy w grupach. Podział zadań gwarantował sprawą pracę w dobrym tempie. Łączenie wiedzy z innych przedmiotów, w tym przypadku matematyki i podstaw przedsiębiorczości, udowodniło posiadanie przez uczniów umiejętności logicznego myślenia oraz gospodarowania pieniędzmi i planowania wydatków.
Najważniejsze, że uśmiech gościł na twarzach uczniów i mimo zmęczenia wyszli z zajęć zadowoleni.
Agnieszka Rutkowska i Małgorzata Wojciechowska,
autorki innowacji w Zespole Szkół
im. T. Kościuszki w Łobzie