Aktualności
Coraz więcej osób dokonując zakupów korzysta ze sklepów internetowych, tym bardziej w czasie panującej pandemii. Jest to szybsza i łatwiejsza forma zakupów, dzięki której konsument ma prawo do zwrotu zakupionego towaru w terminie 14 dni, z czego często nie może skorzystać w sklepach stacjonarnych.
Zakupu przez internet powinny być bezpieczniejszą i dogodniejszą formą, szczególnie w tych czasach, jednak nie zawsze sprzedawcy internetowi są uczciwi a zakupiony towar zgodny ze złożonym przez nas zamówieniem.
Jak się tego ustrzec, jak nie dać się oszukać nieuczciwym sprzedawcom? Co należy zrobić aby nie dać się oszukać a w przypadku złego zakupu mieć możliwość skorzystania z praw wynikający z Ustawy z dnia 9 marca 2017r. o prawach konsumentów.
Oto kilka rzeczny, na które w szczególności należy zwrócić uwagę:
- SPRAWDZAJ OPINIE I KOMENTARZE o sprzedającym na portalach i forach. Duża ilość negatywnych komentarzy, zauważalne problemy ze sprzedawcą powinny dać Tobie do myślenia. Warto również spojrzeć czy opinie nie zostały napisane jednego dnia albo w bardzo w krótkim odstępie czasu, ponieważ mogłoby to sugerować, że zostały one sfabrykowane przez sprzedawcę bądź jego znajomych.
- SPRAWDZAJ DANE KONTAKTOWE (telefon, mail, komunikator, dane adresowe). Często się zdarza, że jedyny kontakt, jaki pozostanie po dokonaniu transakcji to formularz kontaktowy na stronie sklepu. Sklepy, których polityka nie zawsze jest uczciwa nie podają swoich dany kontaktowych. Brak tych danych uniemożliwi lub w bardzo dużym stopniu utrudni dochodzenie roszczeń kupującego. Sprawdź, czy na stronie sklepu jest podany NIP, REGON, VAT lub KRS. Jeśli tak, dane te zweryfikuj w krajowym rejestrze. Sprzedawca lub sklep, który nie podaje tych informacji, wzbudza podejrzenia.
- CZYTAJ REGULAMIN I UMOWY przez dokonaniem zakupu, a w szczególności to co jest zapisane małym drukiem. W regulaminie najczęściej są zawarte wszystkie informacje dotyczące zakupów, polityki sklepu, ewentualnych zwrotów czy reklamacji. CZYTAJ, CZYTAJ, CZYTAJ. Zajmuje to niewiele czasu a później może ułatwić egzekwowanie roszczeń lub uchronić Cię przed nieuczciwym sprzedawcą.
- SPRAWDZAJ również WYGLĄD STRONY sklepu, sprawdzaj styl i gramatykę zawartych tam informacji. Często sklepy internetowe zarejestrowane zagranicą np. w Chinach tłumaczą tekst zawarty na stronie za pomocą elektronicznych tłumaczy. Styl i gramatyka polska nie będzie wtedy użyta a to również powinno wzbudzić twoją czujność. Egzekwowanie roszczeń od sklepów zarejestrowanych w Azji jest bardzo trudne a w większości przypadków wręcz niemożliwe. Rozszerzenie .pl nie znaczy, że mamy do czynienia z polskim lub europejskim przedsiębiorcą.
- SPRAWDZAJ DANE I NUMER KONTA przed dokonaniem płatności. Po wygraniu aukcji czy dokonaniu zakupu sprawdź czy dane do przelewu są takie same jak zawarte na stronie aukcji czy stronie internetowej sklepu.
- Jeżeli jest to możliwe WYBIERZ BEZPIECZNĄ FORMĘ ZAPŁATY I DOSTAWY. Najbezpieczniejszą formę zapłaty jest forma za pobraniem lub jak masz taką możliwość mów się na osobisty odbiór towaru. Koszty dostawy za pobraniem są niewiele wyższe niż w przypadku przelewu a mogą okazać się bardziej bezpieczne. Jeżeli jest możliwość otwieraj paczki przy kurierze, aby w razie jakichkolwiek wad czy nieścisłości w zamówieniu od razu móc reagować.
- PRZYJRZYJ SIĘ JAKOŚCI OPISÓW PRODUKTÓW – szczególnie dotyczy to wszelkich aukcji, gdzie wśród ofert mogą znaleźć się opisy z błędami lub niezawierające wszystkich istotnych informacji (np. rozmiary, rodzaj materiału). Unikaj sprzedawców, którzy posługują się bardzo niskiej jakości zdjęciami. Podejrzenie powinny zwrócić również oferty, w których słabej jakości opis jest nieadekwatny do wyjątkowo bardzo dobrego (często nienaturalnego) zdjęcia. Jeśli chcesz dokonać zakupu u osoby prywatnej, wybierz sprawdzony portal aukcyjny, który bierze odpowiedzialność za osoby prowadzące na nim sprzedaż. W przypadku np. niezgodności oferty z rzeczywistym towarem portal pomoże rozwiązać wszelkie trudności. Dodatkowo wiarygodność sprzedawców potwierdzają liczne komentarze klientów i odznaczenia, jakie przyznaje portal.
- DBAJ O SWOJE DANE OSOBOWE – czytając regulamin lub wszelkie dodatkowe dokumenty (zgody marketingowe), zwróć uwagę, kto jest administratorem twoich danych i w jaki sposób będą one przechowywane. Nie musisz wyrażać zgody na subskrypcję newslettera. Pamiętaj też, że zgodnie z RODO każdemu przysługuje pełne prawo do żądania usunięcia danych osobowych z bazy klientów danego sklepu. Posiadając konto logowania w danym sklepie, powinieneś mieć dostęp do historii swoich zakupów. Przykładem dobrej organizacji konta użytkownika są m.in. znane sklepy z elektroniką.
- PODCZAS ZAKŁADANIA KONT W E- SKLEPACH UŻYWAJ RÓŻNYCH HASEŁ – może uchronić cię to przed kradzieżą danych przez hakerów Osoby, które podczas rejestracji w sklepie wybierają takie samo hasło, jak na przykład na portalach społecznościowych czy w banku, mogą mieć nie lada problem. Bardzo ważne jest różnicowanie haseł – w każdym miejscu należy posiadać odmienne hasło.
- ZAWSZE ZACHOWUJ MAILE OD SPRZEDAWCY ORAZ PARAGONY – obecnie w większości sklepów po dokonaniu zakupów otrzymujesz kilka maili. Zawierają informację na temat tego, że właśnie dokonałeś zakupu, że wykonałeś już płatność, że wybrane przedmioty czekają na wysyłkę, zostały wysłane, będą u Ciebie wkrótce itp. Nie usuwaj tych maili do momentu, kiedy nie otrzymasz przesyłki – w razie pojawienia się problemów będziesz miał dowód. Z kolei po otrzymaniu paczki zachowaj paragon.
- POZNAJ PROCEDURĘ CHARGEBACK (z ang. obciążenie zwrotne) -jeśli płacisz w Internecie kartą płatniczą, to w razie problemów możesz złożyć reklamację transakcji kartowej i skorzystać z procedury Chargeback, która umożliwi odzyskanie środków z tytułu reklamowanej transakcji. Procedura ta będzie pomocna, jeśli twoje próby dochodzenia swoich praw bezpośrednio u sprzedawcy będą nieskuteczne. Reklamacji podlegają nie tylko płatności w Internecie, lecz także transakcje dokonane w bankomatach i sklepach stacjonarnych.
Życzę udanych oraz bezpiecznych zakupów Powiatowy Rzecznik Konsumentów Joanna Śliwa
W razie jakichkolwiek problemów możesz zgłosić się o bezpłatną pomoc konsumencką do Powiatowego Rzecznika Konsumentów:
- osobiście w biurze w budynku Wydziału Geodezji i Kartografii, ul. Głowckiego 4 w Łobzie pokój 1, w dniach: poniedziałek – czwartek 7:30 – 15:30
- telefonicznie 515 360 943
- mailowo: jsliwa@powiatlobeski.pl