Koncepcja pracy poradni w latach 2019-2024
„Małe rzeczy, których dokonujesz
są lepsze od wielkich, które planujesz”
- Marshall
Diagnoza aktualnego stanu placówki – rejon działania, baza i kadra merytoryczna
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łobzie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Łobzie obejmuje swym działaniem pięć gminy: Łobez, Resko, Węgorzyno, Radowo Małe, Dobra.
Na terenie tych gmin placówka swoją opieką obejmuje:
- 8 placówek przedszkolnych oraz 7 oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych,
- 12 szkół podstawowych (z klasami gimnazjalnymi),
- 2 Zespoły Szkół,
- Ośrodek Rehabilitacyjno - Edukacyjno - Wychowawczy w Radowie Wielkim,
- Niepubliczną Szkołę Podstawową Specjalną Nr 1 w Radowie Wielkim,
- Niepubliczną Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy w Radowie Wielkim prowadzone przez Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Ruchową i z Autyzmem w Resku,
- Prywatną Szkołę Branżową I Stopnia z Oddziałami Szkoły Zawodowej, Prywatne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych, Policealne Studium Zawodowe, Żłobek prowadzone przez Usługi Edukacyjne w Łobzie,
- Środowiskowy Hufiec Pracy w Łobzie,
- a także Wielofunkcyjną Placówkę Opiekuńczą - Dom Dziecka
Poradnia mieści się w budynku przy ulicy Konopnickiej 42, na przeciwko Starostwa a także obok Domu Dziecka. Położenie jest bardzo dogodne dla korzystających z jej usług klientów nie tylko z Łobza, ale także z pozostałych gmin. W placówce znajduje się 8 gabinetów do pracy psychologów, pedagogów, logopedy, doradcy zawodowego, terapeuty SI, a także gabinet dyrektora, księgowość sekretariat, poczekalnia z toaletą dla klientów oraz pomieszczenie socjalne i podręczne archiwum.
Sukcesywnie przeprowadzane są remonty - malowanie wszystkich gabinetów i poczekalni dla dzieci i rodziców. W 2017r. kompleksowo wyremontowano i wyposażono toaletę dla klientów poradni. Wszystkie stanowiska pracy, zarówno pracowników administracyjnych i merytorycznych, są wyposażone w komputery z dostępem do internetu.
Specjaliści zatrudnieni w poradni posiadają pełne kwalifikacje odpowiednie do wykonywanych zadań, mają bogate doświadczenie praktyczne. Biorąc pod uwagę potrzeby placówki systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności korzystając z różnych form doskonalenia zawodowego, zdobywając kolejne szczeble awansu zawodowego.
Od września 2017r. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Łobzie została wskazana przez Starostę Łobeskiego do pełnienia funkcji Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno – Rehabilitacyjno – Opiekuńczego dla Powiatu Łobeskiego zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 5 września 2017 (Poz. 1712).
W związku z powyższym w Ośrodku Koordynacyjno – Rehabilitacyjno – Opiekuńczym działającym przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łobzie udzielane jest kompleksowe wsparcie rodzinom z dziećmi od chwili wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakwalifikowane dzieci objęte są pomocą specjalistów w zależności od potrzeb, jak i potrzeb rodziny. Rodzicom udzielana jest fachowa informacja dotycząca ich dziecka oraz jego problemów rozwojowych. Skoordynowane działania pozwalają w pełni wykorzystać dostępne usługi w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zadania, które zostały zaplanowane do realizacji na lata 2019 - 2024 wynikają z aktualnych przepisów prawa oświatowego, zadań statutowych poradni, wyników przeprowadzonych kontroli, ewaluacji, audytu oraz systematycznie prowadzonej ewaluacji wewnętrznej. Rzeczywistość społeczna obfitująca w nowe zagrożenia – uzależnienia behawioralne, a więc inne niż powszechnie znane uzależnienia chemiczne, nakłada na nas konieczność wyszkolenia psychoterapeuty behawioralno – poznawczego.
Żyjemy w czasach dynamicznych zmian, rosnącego obciążenia psychofizycznego, depresji, alienacji. Aktualnie wypływa problem niedostatecznej opieki dzieci i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego wynikający z braku specjalistów. Zamierzam zwiększyć zatrudnienie o psychoterapeutów różnych podejść.
Można zauważyć, iż systematycznie wzrasta liczba osób potrzebujących specjalistycznej pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej. Biorąc pod uwagę wzrost ilości dzieci i młodzieży z deficytami rozwojowymi, niepełnosprawnej czy zagrożonej różnymi formami niedostosowania społecznego niezwykle istotne staje się zapewnienie wszechstronnej pomocy. Coraz więcej zgłasza się rodziców z dziećmi z zaburzeniami mowy (opóźniony rozwój mowy, mutyzm wybiórczy, jąkanie, zaburzenia artykulacji mowy). Zwiększa się także liczba klientów z problemami emocjonalnymi, wychowawczymi. Zależy nam na tym aby poradnia jako placówka, która ma wspomagać dzieci, rodziców świadczyła wszechstronną pomoc stosownie do rodzaju problemów naszych klientów.
- Podnoszenie jakości zarządzania i organizacji pracy w placówce
- Dbałość o zapewnienie sprawnej organizacji pracy poprzez aktualizację dokumentacji regulującej pracę poradni: statut poradni, uchwały i zarządzenia, wewnętrzne regulaminy, procedury regulujące działalność merytoryczną, przepisy regulujące ochronę danych osobowych (przeszkolenie kadry pedagogicznej
i pracowników administracji i obsługi w tym zakresie). Aktualnie opracowania wymaga regulamin oceniania pracowników merytorycznych. - Stałe analizowanie przepisów prawa oświatowego.
- Dbałość o stałe aktualizowanie i wzbogacanie oferty poradni i zamieszczanie jej na stronie internetowej placówki na początku każdego roku szkolnego.
- Rozpoznawanie potrzeb i rozwój kompetencji zawodowych pracowników (organizowanie szkoleń dla Rady Pedagogicznej i indywidualnych pracowników).
- Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli i ścieżki awansu zawodowego.
- Doposażenie warsztatu pracy pracowników merytorycznych: pozyskiwanie nowych testów do diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, pomocy dydaktycznych niezbędnych do różnych form terapii i wzbogacanie warsztatu pracy doradcy zawodowego.
- Modernizowanie bazy komputerowej (za zgodą i wsparciem organu prowadzącego).
- Modernizacja sprzętu do terapii metodą Biofeedback oraz zdobycie środków finansowych na zakup nowego sprzętu do w/w terapii z uwagi na to, iż aktualnie dostępny na rynku sprzęt daje możliwości nie tylko doskonalszej terapii,
ale również diagnozy dziecka. - Dbałość o wizerunek placówki – estetykę pomieszczeń (odnawianie pomieszczeń, malowanie gabinetów, przeprowadzanie koniecznych napraw, remontów) oraz uaktualnianie strony internetowej placówki.
- Zapewnienie pracownikom i klientom poradni warunków zgodnych z przepisami BHP.
- Tworzenie pozytywnego klimatu wśród pracowników poradni sprzyjającego zaufaniu, komunikacji i samorealizacji.
Ważnym zadaniem jest również bieżące unowocześnianie narzędzi badawczych i doskonalenie się pracowników w ich stosowaniu. Śledzimy nowości diagnostyczne i w miarę możliwości finansowych zamawiam w rekomendowanych pracowniach.
Zamierzamy także kontynuować sprawdzone, cieszące się zainteresowaniem dotychczasowe formy działania np.:
- według programów autorskich prowadzone będą zajęcia korekcyjno -kompensacyjne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz zajęcia dla dzieci zdolnych technikami twórczego myślenia - „Genialne Umysły”, zajęcia dla dzieci słabowidzących,
- zajęcia: „Szkoła dla rodziców”, „Szkoła dla Przyszłych Rodziców”,
- Terapia Integracji Sensorycznej,
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne,
- terapię EEG Biofeedback,
- naukę czytania metodą symutaniczno – sekwencyjną,
- certyfikowani terapeuci będą kontynuować zajęcia Treningu Zastępowania Agresji,
- grupa wsparcia dla rodziców dzieci z ADHD i nadpobudliwością psychoruchową,
- grupa wsparcia dla rodziców dzieci z zaburzeniami mowy,
- obserwacje dzieci w przedszkolach, szkołach, placówkach,
- lekcje otwarte,
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego,
- sieci współpracy i samokształcenia,
- Dni Otwarte Poradni, Ferie z Poradnią
- zajęcia warsztatowe, prelekcje i wykłady np. w trakcie wywiadówek,
- organizowanie „dyżurów otwartych” na terenie szkół i przedszkoli,
- popularyzowanie wiedzy psychologiczno - pedagogicznej – w tym materiałów do pracy z dzieckiem, np. za pośrednictwem strony internetowej,
- prowadzenie strony internetowej,
- udział pracowników w posiedzeniach i szkoleniach Rad Pedagogicznych,
- inicjowanie i organizowanie konferencji i warsztatów szkoleniowych.
- Podnoszenie standardów realizowanych zadań/poszerzenie oferty Poradni
- Dbałość o diagnozowanie dzieci i młodzieży oparte o aktualne standardy diagnostyczne, stosowanie nowych testów do diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, psychologicznej.
- Przeprowadzenie badań potrzeb środowiska w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci słabosłyszących, niesłyszących, słabowidzących, niewidzących, z Zespołem Aspergera, Autyzmem i rozszerzenie działalności poradni o pomoc dzieciom z w/w specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (rozszerzenie działalności poprzedzone musi być zdobyciem przez pracowników poradni nowych kwalifikacji w/w zakresie) – aktualnie pracownicy kształcą się
w tym zakresie – surdologopedia. - Doskonalenie procesu orzekania – dbałość o wnikliwą diagnozę funkcjonowania dziecka z uwzględnieniem potencjału rozwojowego oraz mocnych stron dziecka, stanu jego zdrowia i jak najbardziej korzystny dobór warunków i form wsparcia, pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I – III szkoły podstawowej – kontynuacja badań przesiewowych i objęcie badaniami dzieci
z rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. - Prowadzenie na terenie przedszkoli wstępnych badań dzieci, w kierunku wyłonienia dzieci z deficytami rozwojowymi oraz przesiewowych badań logopedycznych.
- Zainicjowanie badań przesiewowych umiejętności matematycznych – co będzie punktem wyjścia do pracy z dziećmi nad trudnościami matematycznymi od najmłodszych lat.
- Prowadzenie wstępnych badań pedagogicznych dzieci z klas I z wykorzystaniem TUNSS (Testu Umiejętności na starcie szkolnym) - programu komputerowego.
- Prowadzenie terapii psychologicznej dzieci z trudnościami emocjonalnymi.
- Zwiększenie liczby dzieci objętych terapią metodą EEG - Biofeedback.
- Prowadzenie terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się,
ze specyficznymi trudnościami w pisaniu i czytaniu (dysleksja, dysortografia, dysgrafia), z trudnościami w uczeniu się matematyki, w tym z dyskalkulią. - Terapia logopedyczna dzieci z wadami wymowy.
- Zajęcia z uczniami zgodnie z tematyką zgłaszaną przez wychowawców, w tym prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego (np. stres szkolny, motywacja do nauki, asertywność, stres szkolny, seksting, cyberprzemoc,
zły dotyk, depresja, anoreksja, bulimia itp.). - Udzielanie bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej rodzicom poprzez prowadzenie: porad i konsultacji, działalności informacyjno – szkoleniowej, wykładów i prelekcji, interwencji kryzysowej, terapii rodziny.
- Powołanie grupy wsparcia dla rodziców dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Pomoc nauczycielom w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego – stworzenie grupy wsparcia dla doradców zawodowych – Klubu Doradcy Zawodowego w celu poszerzenia wiedzy, wymiany doświadczeń, dzielenia się narzędziami do pracy indywidualnej i grupowej z uczniami.
- Kontynuacja pracy w sieci współpracy i samokształcenia dla pedagogów
i logopedów – rozwiązywanie problemów dydaktyczno – wychowawczych, doskonalenie warsztatu pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń. - Zorganizowanie warsztatów dla nauczycieli wychowania przedszkolnego
z zakresu integracji sensorycznej (kształcenie umiejętności w rozpoznawaniu nieprawidłowości w rozwoju dzieci). - Współpraca z przedszkolami szkołami i placówkami w opracowywaniu
i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno – wychowawczych. - Wyszkolenie psychoterapeuty w różnych podejściach zwłaszcza behawioralno – poznawczym.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym oraz z placówkami i instytucjami
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Łobzie będzie w dalszym ciągu otwarta na współpracę ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami o zasięgu ogólnopolskim. Placówkę będę promowała poprzez stronę internetową, udział w Spotkaniach z Edukacją, udział w różnorodnych przedsięwzięciach na rzecz dziecka, rodziny. Zamierzam
w dalszym ciągu rozpoznawać potrzeby środowiska i modyfikować ofertę zgodnie z jego zapotrzebowaniem oraz nowymi problemami pojawiającymi się we współczesnym świecie. Będę również kontynuować współpracę ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk studenckich. Praktyki odbywają u nas pedagodzy, psycholodzy, logopedzi.
W przyszłości chcielibyśmy nawiązać współpracę z Polskim Związkiem Kreatywności, którego celem nadrzędnym jest organizowanie wszelkich działań naukowych i edukacyjnych ukierunkowanych na twórczy rozwój człowieka w ciągu całego jego życia w kontekście jego działań społecznych i indywidualnych, a także wykorzystać ją do zorganizowania konferencji poświęconej pracy z uczniem zdolnym metodami twórczego myślenia.
- Dbałość o dobrą, efektywną współpracę ze szkołami, przedszkolami i placówkami– diagnoza i monitorowanie ich potrzeb w zakresie organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej (organizowanie spotkań inaugurujących rok szkolny dla dyrektorów, pedagogów szkolnych w celu przedstawienia oferty poradni i zebrania informacji o zapotrzebowaniu na konkretne formy pomocy)
- Dbanie o pozytywny wizerunek poradni w środowisku lokalnym – współpraca
z placówkami m.in. Ośrodkiem Rewalidacyjno – Edukacyjno – Wychowawczym
w Radowie Wielkim, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną, Sądem, Policją, Urzędem Pracy, Urzędem Miasta - Kontynuacja Dni Otwartych Poradni
- Prowadzenie dyżurów specjalistów na terenie przedszkoli i szkół – zwiększenie dostępu do specjalistycznej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Nasilenie współpracy z ośrodkami doskonalenia nauczycieli oraz biblioteką pedagogiczną w celu udzielania wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach
- Kontynuacja zadań w ramach powołanej przez Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty Rady Edukacyjnej w celu podniesienia wyników kształcenia i wyników egzaminów zewnętrznych
- Współpraca z uczelniami wyższymi w zakresie organizacji praktyk studenckich.
- Współpraca z Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi – wymiana doświadczeń, opracowywanie wzorów dokumentów itp.
- Współpraca z PZG Szczecin
- Współpraca z Radą Poradnictwa.
Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej została zatwierdzona nowa Koncepcja Funkcjonowania i Rozwoju Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Łobzie na lata 2019-2024.