Procedury wydawania orzeczeń
Procedury wydawania orzeczeń
Bardzo ważnym elementem pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łobzie jest wydawanie orzeczeń. Zespoły Orzekające w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Łobzie wydają orzeczenia o:
1) o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) o potrzebie nauczania indywidualnego
3) o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego
4) o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych
5) Dodatkowo Zespoły orzekające wydają OPINIĘ o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Ad 1) Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Dotyczy to dzieci:
- niesłyszących lub słabosłyszących,
- niewidomych lub słabowidzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z upośledzeniem umysłowym (w stopniu lekkim, umiarkowanym oraz znacznym),
- z autyzmem, w tym Zespołem Aspergera,
- niedostosowanym społecznie,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej - według Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późn. zmianami – Art. 3, pkt 18. „należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności”.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole.
Szczegółowe informacje na temat organizacji kształcenia specjalnego znajdują się w Rozporządzeniu MEN z dnia 17 listopada 2010r., w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych, z późniejszymi zmianami oraz w Rozporządzeniu MEN z dnia 17 listopada 2010r., w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach z późniejszymi zmianami.
Ad 2) Orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego wydawane są dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Wydaje się je na czas określony, wskazany w zaświadczeniu lekarskim, nie krótszy niż 30 dni, ale dla ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie – na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny.
Nauczanie indywidualne powinno odbywać się w miejscu pobytu ucznia. Zespół orzekający (na podstawie zaświadczenia lekarskiego) określa zakres, w jakim dziecko/uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Orzeczenie określa warunki, w jakich uczeń może realizować potrzeby edukacyjne oraz możliwości w zakresie uczestnictwa w życiu szkoły, formy stymulacji, terapii, rozwijania możliwości i mocnych stron oraz inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Szczegółowe informacje na temat organizacji nauczania indywidualnego znajdują się w Rozporządzeniu MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
Ad 3) Orzeczenia o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej. Wydaje się je na czas określony, wskazany w zaświadczeniu lekarskim, nie krótszy niż 30 dni
Szczegółowe informacje na temat organizacji indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego znajdują się w Rozporządzeniu MEN z dnia 18 września 2008r w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
Ad 4) Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych wydawane są dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Wydaje się je na okres do 5 lat.
Szczegóły organizacji zajęć zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
Ad 5) Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaje się dzieciom od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Szczegóły zawiera Rozporządzenie MEN z dnia 3 luty 2009r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, z późniejszymi zmianami.
Zespół Orzekający powoływany jest przez dyrektora Poradni. W jego skład wchodzą:
- dyrektor – przewodniczący zespołu,
- psycholog – członek zespołu
- pedagog - członek zespołu
- logopeda - członek zespołu
- lekarz – konsultant
- inni specjaliści – jeśli niezbędny jest ich udział
Procedura wydawania orzeczeń:
Zespoły orzekające wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka/ucznia. Jeśli zachodzi potrzeba wydania dziecku jednocześnie dwóch orzeczeń (np. o potrzebie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego) rodzice muszą złożyć dwa odrębne wnioski. Wniosek powinien zawierać dane dziecka oraz jego pesel, dane rodziców/prawnych opiekunów oraz określenie przyczyny i celu, dla którego jest składany.
Do wniosku dołączona powinna być dokumentacja uzasadniająca:
- zaświadczenia lekarskie,
- wydane przez specjalistów opinie (np. opinia nauczycieli/wychowawców ucznia),
- wyniki obserwacji, badań psychopedagogicznych, logopedycznych
Po skompletowaniu dokumentacji dyrektor poradni powołuje Zespół Orzekający oraz informuje pisemnie wnioskodawcę o terminie posiedzenia Zespołu, w którym ma prawo uczestniczyć.
Orzeczenia i opinie Zespoły Orzekające wydają większością głosów. W sytuacji, gdy jest równa liczba głosów – rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
Z posiedzenia zespołów orzekających sporządzane są protokoły, które zawierają informacje:
- podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem,
- zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia – wraz z uzasadnieniem,
- podpisy przewodniczącego i członków zespołu.
W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii, zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o braku potrzeby wydania orzeczenia/opinii.
- procedura - wydanie orzeczenia do kształcenia specjalnego.pdf - pdf [108.06 kB]
- procedura - wydanie orzeczenia do nauczania indywidualnego,rocznego obowiązkowania przygotowania prz - pdf [115.06 kB]
- procedura - wydanie orzeczenia do zajęc rewalidacyjno - wychowawczych.pdf - pdf [103.58 kB]
- procedura - wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.pdf - pdf [104.06 kB]