Nasza działalność
Jesteśmy placówką usługową, ogólnodostępną i bezpłatną. Celem poradni jest udzielanie wszechstronnej pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom i młodzieży, wsparcie rodziców i nauczycieli w obszarze edukacji i wychowania, terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, prowadzenie wieloaspektowej diagnozy potrzeb i możliwości klientów i uwzględnianie ich w planowaniu pracy, monitorowanie stopnia zaspokojenia potrzeb klienta, wzbogacanie oferty o wnioski z analiz, systematyczna współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, podnoszenie kwalifikacji w celu profesjonalnej realizacji zadań statutowych oraz realizacji potrzeb klientów a także podejmowanie interwencji w sytuacjach kryzysowych.
Łobeska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna jest:
- Ogólnodostępna
- Bezpieczna i Przyjazna
- Otwarta i Życzliwa
- Wspierająca Rozwój Dziecka i Jego Rodziców
- Wspierająca Środowisko Działające Dla Dobra Dziecka
- Doradcza
PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ W SZCZEGÓLNOŚCI PRZEZ:
- Diagnozowanie
- Opiniowanie
- Orzekanie
- Działalność terapeutyczną
- Prowadzenie grup wsparcia
- Prowadzenie mediacji
- Interwencję kryzysową
- Działalność profilaktyczną
- Poradnictwo
PORADNIA UDZIELA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ DZIECIOM I MŁODZIEŻY W SZCZEGÓLNOŚCI:
- z niepowodzeniami edukacyjnymi,
- z problemami emocjonalnymi,
- niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym, wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi,
- w kryzysie,
- z trudnościami adaptacyjnymi,
- wybitnie zdolnym.
W RAMACH DIAGNOZY:
WYDAJEMY OPINIE W SPRAWACH:
(podstawa prawna)
Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z dnia 1 lutego 2013 r. poz. 199) oraz Rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z dnia 25 sierpnia 2017r. poz.1647)
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną w przedszkolu
- objęcia ducznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
- specyficznych trudności w uczeniu się
- odroczenia od obowiązku szkolnego
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej
- spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
- indywidualnego programu lub toku nauki
- pierwszeństwa w przyjęciu do szkoły ponadgimanzjalnej ucznia z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowywaniem dzieci i młodzieży
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
WYDAJEMY ORZECZENIA:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej nauki i metod pracy,
- orzeczenia o potrzbie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
DORADZAMY:
- Niezdecydowanej młodzieży w trudnym wyborze kierunku dalszego kształcenia,
- Rodzicom jak komunikować się z dziećmi a dzieciom jak komunikować się z rodzicami,
- Dorastającej młodzieży problemach osobowościowych,
- Rodzinom w sytuacjach kryzysowych.
PROWADZIMY TERAPIĘ:
- Dzieci z wadami i zaburzeniami mowy,
- Dzieci i młodzieży z trudnościami emocjonalnymi,
- Dzieci i młodzieży z dysleksją, dysortografią i dysgrafią,
- Dzieci z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi w obrębie funkcji percepcyjno - motorycznych.
WSPÓŁPRACUJEMY:
Z instytucjami działającymi na rzecz dziecka – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Sąd, Policja, kuratorzy sądowi, lekarze rodzinni.